Milliókat fizet az amerikai videómegosztó csatorna, a YouTube az úgynevezett gyerekinfluenszereknek (angolul „kidfluencer”) azért, hogy videóikban egészségtelen ételeket és a cukros italokat reklámozzanak más gyerekeknek – derült ki egy amerikai tanulmányból.
Az elmúlt két év legjobban fizetett gyerekinfluenszere egy 9 éves texasi fiúcska, Ryan Kaji volt, akinek Ryan’s World néven saját csatornája van a legnagyobb videómegosztón. A kutatók szerint a kisfiú tavaly 26 millió dollárt keresett.
A gyorsétterem-hálózatokat és az üdítőital-gyártókat azonban csak az érdekli, hogyan helyezhetik el a termékeiket ezekben a rendkívül népszerű videókban – számolt be az angol Daily Mail online kiadása.
Míg az Egyesült Államokban alig van reklámszabályozás a gyermekek egészségének védelmére, Nagy-Britanniában a kormány azzal igyekszik visszaszorítani a tévés gyorsétteremreklámokat, hogy csak 21 óra után engedélyezi a sugárzásukat.
A McDonald’s, a Burger King és társaik erre úgy reagáltak, hogy áttették a hirdetéseik jelentős részét a közösségi médiába, ahol nemcsak a felnőttek, de a gyerekek körében is egyre nagyobb elérést tapasztalnak.
A szakértők szerint a hatóságoknak többet kell tenniük azért, hogy korlátozzák a gyermekeknek szánt úgynevezett „junk food”-hirdetéseket.
„A gyerekek évente több ezer ételreklámot látnak a televízióban, és ezeknek a YouTube-videókban való megjelenése még tovább nehezíti az egészséges táplálkozásuk fenntartását” – mondta Marie Bragg, az NYU–SGPH kutatási igazgatója.
A szakember szerint a YouTube vonzereje különösen megnőtt 2020-ban, mivel a járvány miatt sok szülő otthonról dolgozik, és gyakran az a legegyszerűbb módja a gyerekek lekötésének, hogy engedik őket videózni a neten.
A YouTube a Google után a világ második leglátogatottabb webhelye, a szórakozásra vágyó gyerekek kedvelt célpontja. A kiskorú gyermeket nevelő szülők több mint 80 százaléka engedélyezi gyermekének a youtube-ozást, a szülők 35 százaléka szerint a gyerekük rendszeresen néz meséket a videómegosztó csatornán.