Jump to content

Megnézzük az élelmiszerek címkéjét, mégsem tudjuk, mit eszünk

2018. 05. 10. 16:30

Egy országos reprezentatív kutatás rávilágított arra a tényre, hogy bár a magyar fogyasztóknak fontos az élelmiszerek összetétele, a tartósítószer-, cukor-, színezék- és energiatartalma, de a választást eldöntő tudásuk hiányos. Vajon segíthet ennek megváltoztatásában az okoscímke?

Mi számít, amikor élelmiszert vásárolunk, és mennyire vagyunk tudatos vásárlók? A csomagolás, az ár, az íz, egy régi emlék felidézése vagy a tápanyagtáblázat az irányadó, amikor leemelünk az áruházak polcairól egy élelmiszert?

Tavaly év végén egy internetes kutatás során mérték fel, hogy a magyar emberek milyen gyakran nézik meg a csomagoláson a címkét, és akik megnézik, mennyire értik az ott szereplő információkat.

Megnézzük, csak nem értjük

„Gyakorlatilag az egyik szemünk nevetett, amikor kiértékeltük az eredményeket, mert azt láttuk, hogy ötből négy vásárló elolvassa a címkét, és a másik szemünk azért nem nevetett az elsővel együtt, mert azt is láttuk, hogy több mint 50 százalékuk hiányos ismeretei miatt nem tud mihez viszonyítani, amikor a címkéken szereplő tartalmakat kellene értelmezni, illetve azok alapján döntést hozni” – mondta a Kossuth Rádió Napközben című műsorában Szűcs Zsuzsanna dietetikus, aki maga is részt vett az Okoscímke.hu című weboldal elindításában, hiszen praktikus, könnyen értelmezhető információkkal szeretnének segíteni a fogyasztóknak.

Keressük a cukormenteset

Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa úgy folytatta: a címkéken rengeteg információval lehet találkozni, amelyek értelmezése összetett, hiszen jogszabály határozza meg, hogy mit lehet és mit nem lehet feltüntetni, továbbá a csomagoláson az is megjelenik, amit a cégek magukról szeretnének kommunikálni.

A dietetikus szerint akik megnézik a címkét, azok az összetevői listát is áttekintik, hiszen itt lehet pontosan tájékozódni arról, hogy milyen alapanyagokból, illetve adalékanyagokból – tartósítószerek, édesítésre használt szerek – áll a termék. A fogyasztókat továbbá a tápértékjelölés, azon belül is a cukor érdekeli a leginkább, amikor ránéz a címkére. A válaszadók harmada, ha teheti, cukormentes terméket választ a felmérés szerint.

Szűcs Zsuzsanna arról is beszélt, hogy vásárláskor, ha két termék között hezitálunk, nemcsak az árat érdemes figyelembe venni, hanem érdemes megnézni a tápanyagtáblázatban azt is, hogy mely termék tartalmaz kevesebb cukrot, sót és telített zsírt.

Hozzátette, hogyha valakinek valamilyen egészségügyi probléma miatt – cukorbetegség vagy allergia – oda kell figyelnie az étrendjére, akkor nélkülözhetetlen, hogy odafigyeljen az élelmiszerek tartalmának jelölésére is.

(Forrás: biokalauz.co.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)