Jump to content

Zöld vagy nem zöld ami bio?

2015. 06. 18. 12:30

Zöld, bio, öko, növényi alapanyagú, természetes úton lebomló, újrahasznosítható. Lépten-nyomon belefutunk ezekbe a címszavakba. Mégsem tűnik olyan könnyűnek a változtatás a mindennapokban. Tökéletes környezetbarát termék nincsen. Egy-egy terméket a saját kategóriáján belüli helyettesítő termékekkel összehasonlítva értékelhetünk, így található meg a minél környezetbarátabb alternatíva. Van, aki saját egészsége, szépsége megőrzése miatt kedveli a biotermékeket, van, aki a környezetvédelem mellett tette le a voksát. Persze a kettő kéz a kézben jár egymással.

A tudatos táplálkozás és vásárlás jegyében egyre több és több ember változtat életmódján, szokásain. Azt látom, hogy a biotermékek vásárlása és fogyasztása egyfajta trend lett, külön értéket képvisel, főleg a nagyvárosiak életében. De miért lenne ez baj? Egészen apró odafigyeléssel rengeteget tehetünk saját testünkért és a környezetünkért.

A baj nem itt kezdődik. A baj ott kezdődik, hogy akár kreált trendről van szó, akár spontán formálódóról, a kapitalizmus vad törvényei ezt is kihasználni látszanak. Ezért erre a területre is beférkőzte magát a kétely: valóban bio, valóban természetes az, amit megvásárolok drága pénzen? Szemfüles marketingesek és reklámszakmabeliek ügyesen használják a hangzatos szavakat: természetes anyagot tartalmaz (igen, de milyen mennyiségben?), ökológiai gazdálkodásban előállított (igen, de ezt ki látta?), tartósítószer-mentes (mégis eláll hetekig) és a többi. Felmerül a kérdés: mennyire bio a bio? Valóban tartalmaz-e természetes alapanyagokat az adott kozmetikum, és ha igen, milyen mennyiségben?

A stylemagazin.hu cikkéből kiderül, sajnos, sok, a kiskereskedelemben kapható termékkel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy a bio, öko, természetes szavak lassan teljesen kiüresednek, puszta marketingfogássá válnak, hiszen, ahogy terjed a bioőrület, egyre könnyebben adható el egy termék, ha bio-öko-felhőbe burkolják. Ez egyre nagyobb tudatosságot és körültekintést követel meg attól a vásárlótól, aki valóban oda akar figyelni, hogy honnan származó és milyen alapanyagokból álló terméket fogyaszt, különben könnyen elveszik a bio és álbio termékek útvesztőjében. Jellemző tendencia, hogy a magyar vásárló ebben a kérdéskörben is nagyobb bizalmat szavaz a külföldi, elsősorban német, amerikai és francia termékeknek.

Az sem véletlen, hogy elterjedt a nézet, mi szerint egészségesen és környezet-tudatosan élni drága és csak a jómódúak kiváltsága. Ennek megfelelően új státusszimbólum van kialakulóban, mert valóban drága. Magyarázzák már meg nekem, hogy mitől drágább a hántolatlan búzából készült, egészségesebb liszt, mint a finomított fehérliszt? (Mert sokkal drágább.) Hiszen az előbbi esetben a búzát úgy, ahogy van, ledarálják. Míg a másodikban, lehántják a héját, finomítják, ilyen-olyan eljárással fehérítik, dúsítják. Nekem macerásabb és drágább előállításnak hangzik. Összeesküvés-elmélet? Egy biztos: a gyógyszergyártók és a kozmetológiai cégek kőkeményen küzdenek a bioőrület ellen. A kérdés csak az, hogy mekkora sikerrel?

További érdekességekért, bátran keresse fel a Biokalauz Facebook oldalát!
(Forrás:
stylemagazin.hu Kép forrása:
freedigitalphotos.net)