Azonosító jelek
Egy bioboltban vagy hipermarketban a valódi biominőség a forgalmazott termék csomagolásán feltüntetett védjegyről, (pl. Biokultúra, Biokontroll, Soil Assotiation, Krav, stb.) és az utolsó ellenőrzést végzı tanúsító szervezettől származó jelölésről ismerhető fel. A magyar ökológiai gazdálkodásoknál ezt az ellenőrzési és tanúsító feladatot a Biokontroll Hungária Kht. vagy a Hungária Ökogarancia Kft. látja el. A bioélelmiszerek címkéjén ezért mindig keressük az alábbiakat:
- az ellenőrző szervezet nevét (Biokontroll Hungária Kht., vagy Hungária Ökogarancia Kft.)
- az ellenőrző szervezet kódszámát (HU- ÖKO-01 vagy HU-ÖKO-02)
- a következı mondatot: „Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó termék”
- a termék megnevezésében az „ökológiai” vagy „biológiai”, szóösszetételben pedig az „öko” vagy „bio” kifejezéseket (pl. biokenyér)
(Az EU-s országokból származó biotermékeken az adott ország nyelvén kifejezett „bio”, „öko” feliratok mellett gyakran találkozhatunk még az „eko”, vagy „organic” kifejezésekkel is. Ezeknél az import termékeknél is fel kell azonban tüntetni a gyártás helyszínén ellenőrzést végzı szervezet nevét és kódszámát.) – írja az MDOSZ.
Mindez együttesen igazolja, hogy az adott élelmiszer termesztési és termelési folyamatait – beleértve a feldolgozást, forgalmazást és az importálást is – ellenőrizték, és azok megfelelnek a hazai és nemzetközi előírásoknak.
Van azonban egy másik lényeges tájékozódási pont is, amely alapján elsősorban a kereskedık, illetve az ökopiacokon vásárlók győződhetnek meg az áruk hiteles eredetérıl. A biotermékként forgalmazott élelmiszereknek ugyanis rendelkeznie kell érvényes termékkísérő bizonylatokkal (Tanúsítvány, Nyilvántartásba vételi igazolás) is, melyet az ellenőrző és tanúsító szervezet állít ki részükre.
Az ökopiacokon – a bolti forgalmazástól eltérően – a termelőnek ezekkel a hivatalos iratokkal kell igazolnia a terméket a vásárlók felé, így magán az élelmiszeren már nem kell külön megjeleníteni a védjegyet és a hitelesítı szöveget.
Fontos megemlíteni, hogy az élelmiszerek reklámozására gyakran alkalmazott, pozitív tartalmat sugalló jelzık, mint pl. a reform, a natúr, vagy az alternatív önmagukban nem jelölnek bioterméket, viszont könnyen befolyásolhatják, vásárlásra csábíthatják a bizonytalan fogyasztót.