Az amerikai Északnyugati Egyetem kutatói 2012 és 2014 között folytatták le a vizsgálatot Chicago környékén, több mint 200 felnőtt bevonásával. Az alanyok 76 százaléka nő volt, csaknem 60 százalékuk valamilyen kisebbséghez tartozott, 69 százalékuk felsőfokú végzettségű volt, és az átlagéletkoruk 41 év.
A résztvevők mindegyike kevés gyümölcsöt és zöldséget, de nagy mennyiségű, telített zsírokban gazdag ételt fogyasztott, emellett kevés mérsékelttől az erőteljesig terjedő testmozgást végzett és szabadidejében sok időt töltött a képernyő előtt ülve.
Az első három hónapban anyagi ösztönzést is kaptak a résztvevők
Az alanyok okostelefonos alkalmazással és egy hordható készülékkel követték nyomon az aktivitásukat, valamint a táplálkozásukat, és az adatokat továbbították egy tanácsadónak. Az életmódbeli változtatások pontos betartásáért az alanyok hetente 5 dollár jutalmat kaptak, igaz, hogy csak 12 héten keresztül, ennek ellenére pozitív eredményeket értek el a kilenc hónap alatt.
Tanácsadók is segítették az életmódváltást
Az első három hónapban a résztvevők hetente, a következő három hónapban pedig kéthetente 10-15 percig konzultáltak telefonon a tanácsadójukkal, hogy megvitassák az elért eredményeket. Az utolsó három hónapot már a segítőjük nélkül, de az applikáció további használatával vitték végig a résztvevők.
Az eredmények szerint az alanyok óriási előrelépéseket értek el az étkezési szokásaik és a testmozgás terén is: a napi kevesebb mint két adagról hat és fél adagra növelték a gyümölcs- és zöldségfogyasztást. Emellett mintegy 4 százalékkal kevesebb telített zsírt fogyasztottak, elérve, hogy a kalóriabevitelük kevesebb mint 8 százalékát tegyék ki a telített zsírok.
A táplálkozási szokásaik megváltoztatása mellett csaknem három órával csökkentették a képernyő előtt töltött idő mennyiségét, és naponta 25 perccel több mérsékelttől az erőteljesig terjedő testmozgást végeztek.
Az eredmények szerint ráadásul az alanyok ugyanolyan sikereket értek el akkor is, ha egyszerre, vagy ha egymás után kezdték bevezetni a változtatásokat.
Két tényezőn múlt a szakértők szerint a vizsgálat sikere
A tanulmányt vezető Bonnie Spring két tényezőnek tulajdonítja a vizsgálat sikerét: az egyik, hogy az elején adott szerény anyagi ösztönzéssel olyan változtatásokra sarkallták az alanyokat, amelyekről azok nem gondolták volna, hogy képesek megcsinálni. A másik tényező, hogy nem csupán a résztvevők, hanem a tanácsadók is kaptak digitális visszajelzést az elért eredményekről.