A TSMT a tervezett szenzomotoros tréning rövidítése, aminek megalkotása Lakatos Katalin terapeutához kötődik. Az egészséges gyermekek szülei sokszor akkor találkoznak a TSMT mozgásfejlesztő tornával, amikor valamilyen megkésett részképesség, hiperaktivitás során, az óvodai fejlesztőpedagógus javasolja a fejlesztést, sok esetben éppen a TSMT-t. Akár már egyéves kortól megkezdhető és kilenc-tizenkét éves korig ajánlott.
Olyan gyerekeknek ajánlják, akiknél megkésett vagy eltérő fejlődés tapasztalható. Illetve aki
- hiperaktív,
- figyelemzavaros,
- beszédhibás,
- tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzd,
- mozgásában ügyetlen,
- egyensúlyzavarral küzd,
- és akinek iskolai érettsége rizikós.
Tünetek lehetnek:
- ügyetlen és rendezetlen a gyermek mozgása,
- gyakran elesik, mintha a saját lábában is állandóan megbotlana,
- izomtónuseloszlási problémák jellemzik,
- elutasítja az egyidejűleg többféle figyelmet igénylő feladatokat, nehezen koncentrál,
- nehezen sajátít el különféle sportágakat (úszás, síelés, korcsolyázás),
- kerüli az egyensúlyt igénylő helyzeteket, nem szeret csúszdázni, mászókázni, hintázni,
- nehezen vagy egyáltalán nem tud megtanulni biciklizni, nehezen megy a pedál áthajtása,
- extrém ingerkereső magatartás jellemzi (hinta, pörgés állandó keresése)
- megkésett a beszédfejlődése,
- térben és síkban való tájékozódása gyengébbnek tűnik,
- magatartás- és viselkedésproblémával küzd – agresszív vagy épp ellenkezőleg, túl visszahúzódó, félénk,
- étkezésében szélsőségesen válogatós, vagy a nagyon intenzív ízeket keresi,
- a legkisebb zaj is zavarja, illetve keresi az extrém hangos hangokat, folyamatosan zajt csap,
- egy egyszerű érintést is már erősnek, lökésnek érez,
- zavarja az ölelés, simogatás, vagy épp ellenkezőleg, erős testi kontaktusra vágyik.
Szabó Andrea gyógypedagógus a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta, ha a kívülről érkező ingereket az agyunk nem jól dolgozza fel, akkor valamilyen eltérő választ adunk a külvilágra.
Kiemelte, fontos a prevenció, mert korán észre lehet venni a jeleket. „Sok szülő úgy van vele, hogy majd kinövi a gyermek, vagy várjunk vele, de én azt gondolom, hogy ne várjunk, mert ha csak kicsi a probléma, akkor sokkal gyorsabban lehet fejlődést elérni, mintha ezek egymásra rakódnak” – mutatott rá.
A TSMT torna feladatai kötöttek, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik, a nagy- és finommozgások fejlesztése által strukturálja tovább, érleli az idegrendszert.
A torna feladatai segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a térbeli tájékozódást, a dominancia beérését. Javítja a koncentrálóképességet, jobban irányíthatóvá válik a figyelem, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitást is fejleszti. A feladatokat mondókák, énekek kísérik, ezzel az anyanyelvi készségek és a kommunikáció is fejlődik.