Jump to content

A Procter & Gamble társadalmi felelősségvállalása és elkötelezettsége a fenntarthatóságért

2018. 06. 29. 11:12

Egy vegyi anyagokkal is foglalkozó cég esetében óriási jelentősége van a fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosságnak. A Procter & Gamble működésében és terveiben világosan láthatóan fellelhető az ilyen típusú gondolkodás, amely egy kétszáz éves múltra visszatekintő cég esetében igen jelentős és pozitív változás, hiszen ellépést jelent a hagyományos vegyipari gyártási hagyományoktól, technológiától. A P&G a világ egyik vezető cége a direkt fogyasztás szempontjából: napi szinten közel ötmilliárd ember találkozik a termékeikkel. (X)

Nagyon fontos elemnek érzem a klímaváltozással kapcsolatos tudatosságot. A cég termelési kapacitásainak 80%-a egyáltalán nem okoz olyan hulladékkibocsátást, melyet szeméttelepekre, hulladéktemetőkbe kellene elszállítani. A vízkincs megőrzésével kapcsolatos tudatosság is jelen van a cég működésében: 27%-al csökkentették a termeléshez kötődő vízfelhasználást 2010 óta, ami a vállalat igen jelentős mértékű globális termelési kapacitásai mellett számításaik szerint azt jelenti, hogy a föld minden egyes lakója számára megspóroltak másfél liter vizet. További tervük ezen a területen, hogy amennyire lehet, zárt rendszerű körben használják fel a vizet. Kiterjedt működésük okán ez 5 milliárd liter nagyságrendet jelent.

Terveik között szerepel a fenntartható energia gazdálkodásra való átállás: 2030-ra szeretnének 100%-ban fenntartható energiát használni a termelésükben, a teljes működésükben pedig az üvegházhatásra károsan ható gázok kibocsájtását felére szeretnék csökkenteni.  

A Procter & Gamble egyes termékei esetében is fellelhető a fenntarthatóságra való törekvés. A Head & Shoulders és a Fairy (itthon Jar) műanyag flakonjai teljesen újrahasznosíthatók, és negyedrészt a tengerpartokon összegyűjtött plasztik hulladék újrafelhasználásával készülnek. A Tide purclean összetevőinek 65%-a pedig már ma is bio eredetű.

 

Manapság a húsz vezető termékük 86%-a újrafelhasznált csomagolásban kapható, ami már most magas arány a piac egészét tekintve, 2030-ra pedig egyenesen 100%-ra szeretnék ezt emelni.

A P&G Olaszországi telephelyein már az abszorbens termékek (pelenkák és női abszorber termékek) újrahasznosítására is kidolgoztak egy megfelelő technológiát, és ez a reciklikálás máris ipari méretekben zajlik.

Átláthatóság

Egy vegyi anyagokkal dolgozó vállalat esetében igen fontos, hogy a szakértők, a hatóságok és a civil szervezetek képesek legyenek monitorozni, hogy a cég milyen forrásból mely anyagokat használ fel, azokat hogyan kezeli, milyen esetleges szennyező hatással van a környezetére, és mit kezd a hulladékkal. Jelentős előrelépés a Procter & Gamble társadalmi felelősségvállalása tekintetében, hogy 2030-ra az összes termékük tekintetében 100%-os átláthatóságot vállalnak az összetevők szempontjából. Ehhez természetesen jelentős mértékben be kell fektetniük abba, hogy az innovációjuk is elősegítse a fenntarthatóságot.

A magyarországi működés

A Procter & Gamble magyarországi telephelye is kiveszi a részét a cég fenntarthatósági törekvéseiből. A csömöri gyáruk, amely Európai egyik legnagyobb női abszorbens termékeket előállító üzeme (Always, Discreet, Tampax) már 2007-ben elérte, hogy nulla ipari szemetet továbbít a hulladéktemetők felé. A működése során jelentkező hulladék anyag 100%-át tömörített tömbökké alakítja, melyet az építőipar sikerrel hasznosít.

A gyöngyösi gyáregység - mely a Pampers pelenkákat gyártja, és emellett Oral-B és Braun termékeket is összeszerel - ma már szintén nem küld hulladékot a szeméttemetőkbe. Egy részéből kartondobozokat állítanak elő, más részét pedig elégetik, ezzel energiát termelve (nyilvánvalóan az égetésnek van káros anyag kibocsájtása).

Társadalmi fenntarthatóság

Természetesen a fenntarthatóság nem csupán környezeti kérdés. Annak nagyon komoly társadalmi aspektusai is vannak. Ilyen a munkavállalói jogok kérdése, a fair adózás, vagy éppen nemek közötti egyenlőség.

A Procter & Gamble elkötelezett az iránt, hogy a cég működésének minden szintjén, így a legfelső szinteken is 50:50 arányú nemi paritás legyen, azaz a nők a fontos döntéshozatali pozíciókban is ugyanolyan arányban vehessenek részt, mint a férfiak. Izgalmas lesz majd látni, hogy milyen időtávon sikerül majd a vállalatnak elérnie ezt a nagyon fontos célt.

Ezen kívül a P&G egyes termékeihez kapcsoltan (Always, Ariel) hatásos reklámkampányokat folytat a világ azon részein (Afrika, India), ahol a nők társadalmi szerepei erősen korlátozottak. A kampány célja egyrészt felhívni a figyelmet arra, hogy a nők bizony képesek olyan szerepeket is vinni a társadalomban, melyeket gyermekkorukban a társadalom inkább férfi szerepekként közvetít feléjük, mentálisan lebeszélve őket azokról. Másrészt pedig a férfiakat szeretnék ezen kampányok rábeszélni egyrészt a szerepbeli egyenlőség elfogadására, valamint a hangsúlyosabb részvételre a túlnyomó részt a nők által vitt házimunka és gondoskodási terhek viselésében. Más kampányaival a Procter & Gamble hozzájárul a nők pubertáshoz kötődő felvilágosításához is a világ számos országában.

Összefoglalás

Az általam megismert dokumentumok alapján olyan kép alakult ki bennem, hogy a Procter & Gamble felismerte a fenntarthatóság jelentőségét abban az iparágban, ahol aktív, valamint társadalmi kapcsolataiban, és máris jelentős konkrét lépéseket tett annak implementálása tekintetében.

 

(Forrás: Dr. Pogátsa Zoltán - intézetigazgató - habilitált egyetemi docens - Soproni Egyetem)