Jump to content

Tanuljon meg jól válság-kommunikálni

2014. 09. 22. 09:00

Az élet minden területén bizony előfordul, hogy veszekszünk, vitatkozunk. A kettőt gyakran egy kalap alá veszik, pedig míg az egyiknél az érzelmekre, a másiknál a logikára kell hatni. Ami viszont mindkettőben közös, az, hogy képesek legyünk a válság kezelésére a kommunikáció eszközével.

A kellemetlen vitahelyzeteket mindenki szívesen elkerülné, de néha ez lehetetlen vállalkozás. Ilyenkor három dolgot tehetünk. Belemegyünk a vitába, és addig nem nyugszunk, míg a saját érdekünket nem érvényesítjük, vagy behódolunk a másik akaratának. Az arany középút azonban a kompromisszum. De talán ezek köztudott tények. Viszont azt tudja, hogy vitatkozzon jól?

A vitatkozás közbeni beszéd, azaz a válság kommunikáció akkor lehet igazán hatásos, ha tudjuk, hogy fordítsuk a negatív szituációt is előnyösre. Mindenekelőtt mindig csak azt mondjuk ki, amit tényleg tudunk, mert így elkerülhetőek a kellemetlenségek. A leghatásosabb trükk az, ha a hibát, vagy bajt, bármilyen negatívumot, amit elkövettünk, mi magunk mondjuk ki elsőnek, mivel így eggyel kevesebb kapaszkodó felülete lesz az élcelődésnek. Jó taktika az, ha próbálunk az érzelmekre hatni, illetve ha többen vannak a vitás szituációban, akkor az egyik felet a magunk oldalára „állítani”, tehát megnyerni a mi érveinkkel. Fontos, hogy az érzelmekre hatás mellett kikezdhetetlen ok-okozati logikai érveléssel éljük, és megrendíthetetlen magabiztossággal álljunk ki az ügyünk mellett. Ezek alkalmazásával garantáltan nem maradunk alul.

(A kép forrása: http://www.comnetwork.org/)