Minél több időt tölt a közösségi hálókon egy fiatal, annál valószínűbb, hogy kedélybeteg – állapították meg a pittsburghi egyetem kutatói. Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest, Vine és LinkedIn – ezek használatáról kérdeztek meg 1787 amerikai fiatalt 19 és 32 év között a témában végzett első reprezentatív felmérésen.
A válaszadók szorgalmasan kattintgattak és nyomkodták a telefont: átlagosan 61 percet töltöttek naponta a fenti alkalmazásokkal, hetente pedig legalább 30-szor léptek be valamelyikbe. A fiatalok negyedének volt magas a kutatásban használt depressziós indexe, ez ráadásul egyenes arányban állt a közösségi média használatával.
Akik a legtöbbet lógtak a neten, azoknak az elemzés szerint 2,7-szer nagyobb esélyük van arra, hogy klinikai értelemben vett depresszióba essenek, mint azoknak, akiket a legkevésbé mozgatott meg a közösségi háló.
A kutatást vezető Lui yi Lin kiemelte: nem vizsgálták mélyebben az okok és okozatok rendszerét, így előfordulhat, hogy eleve azok keresik a közösségi alkalmazások világát, akiket rossz kedélyállapot gyötör. Viszont azt valószínűsíti a szakember, hogy a sok netezés tovább ronthatja a helyzetet.
Azokban, akik rendszeresen mások posztjait, fényképeit nézegetik, kialakulhat egy hamis kép arról, hogy a többiek milyen szépek, boldogok, sikeresek, mennyit utaznak és szórakoznak. Emellett időről időre lelkiismeret furdalásuk is lesz, hogy mennyi időt pazarolnak el az egér kerekét görgetve – sorolta a pittsburghi kutató.
Az egyetem állami támogatással vizsgálta a depresszió és a közösségi média kapcsolatát, nem véletlenül. Előrejelzések szerint a legfejlettebb országokban 2030-ra a depresszió lesz az egyik fő oka annak, hogy egy munkaképes korú ember kiesik a munkából. Az amerikai egészségügy ezért próbálja feltérképezni a depresszió új kockázatait, hogy még időben tehessenek ellene, mielőtt népbetegséggé válik.