Jump to content

Igenis kell a bioüzemanyag

2014. 06. 05. 16:06

Hiába volt a nagy fellángolás, mostanra már nem szeretnek annyira kukoricából gyártott etanolt, azaz E85-öt tankolni Magyarországon az autósok, mert ugyanannyi rajta a jövedéki adó, mint a benzinen. Európában a közlekedés 94%-a kőolajtól függ, amelynek 84%-át importálják. Henrik Holoei, az Európai Bizottság (EB) munkatársának összegzése szerint az Európai Unió közlekedési energiaszámlája napi egymilliárd euró, azaz nagyjából 300 milliárd forint. Mindez környezetvédelmi és biztonságpolitikai okokból is hátrányos, így az EU célul tűzte ki az import csökkentését. Az egyik lehetséges megoldás, ha európai termelésű bioüzemanyagokat kevernek a benzinhez, dízelhez.

A bioüzemanyagokat elsősorban a klímaváltozást okozó üvegházgázok kibocsátásának csökkentése céljából fejlesztették ki. Növényi vagy állati biomasszából állítják elő, lehet cseppfolyós vagy gáznemű. Biodízelt Magyarországon egy nagy, évi 150 ezer tonnát előállító üzemben gyártanak repceolajból, de más országokkal ellentétben tiszta biodízelt, úgynevezett B100-at nem tankolhatunk itthon.

Ma szinte az összes bioüzemanyagot élelmiszernövényekből állítják elő a gazdag országokban, miközben a szegény államokban 800 milliós tömeg éhezik.

Dr. Szabó Zoltán környezet-gazdaságtani tanácsadó szerint a világ gyakorlatilag a következő hármas kihívás előtt áll: először is egy egyre népesebb és egyre gazdagodó társadalom növekvő közlekedési energiaszükségletét kell kielégíteni, mindezt környezetileg fenntartható és éghajlatbarát módon, végül biztosítani kell, hogy az élelmiszer-ellátás ne kerüljön veszélybe a fejlődő országokban.

Szabó eredményei szerint az üzemben gyártott bioetanol életciklusa során a benzinhez képest nagyjából feleannyi üvegházgáz kerül a légkörbe, és jelenleg nem sok olyan közlekedéspolitikai eszköz van, amely révén a felére lehetne csökkenteni az éghajlatváltozás veszélyét.

Fotó: freedigitalphotos.net forrás:biokalauz.hu/origo.hu