A cég nemrég jelentette be, hogy stratégiai partnerségre lép a kínai internetes kereskedőóriás Alibabával. A két vállalat online és offline tapasztalatait kombinálva, a kínai piacon szeretnének az élelmiszerszektorban új lehetőségeket felkutatni. Ilyenek pedig bőven akadnak: az élelmiszerek blokkláncon alapuló nyomon követhetősége például a várakozások szerint nagy jövőt rejthet magában.
A magyar fejlesztőket is alkalmazó Te-Food technológiáját 2016-ban Vietnámban kezdték tesztelni. A friss élelmiszerek életútját a termelőtől az asztalig követő fejlesztést több mint 6000 cég, köztük vezető nemzetközi élelmiszer-konglomerátumok is használják már.
Franciaországban először a zöldségekre – a sárgarépára, burgonyára – vonatkozó információk válnak elérhetővé, később más termék, például a csirkehús is sorra kerül. Olaszországban viszont a paradicsom, a répa és a csirke lesznek az első termékek, melyeket vásárolva, nagyobb biztonságban érezhetik magukat a fogyasztók - írja az m2mzona.hu.
A hitelességet a blokklánc biztosítja
A vevők a vásárlás során telefonjukkal leolvassák a terméken lévő QR-kódot, ezután a készüléken megjelenik az adott termék egész életútja. A leolvasásra a Te-Food sajátján kívül bármely, QR-kódot olvasni képes mobilapplikáció is használható. Az adatok hitelességét a FoodChain, a németországi központú cég saját blokklánca biztosítja, ami állítólag lehetetlenné teszi az adatok manipulálását.
Vizsgálatok szerint a vevők 66 százaléka nem tartja valósnak az áruk címkéjén feltüntetett információkat. A termékek átcímkézése – például a lejárati idő „meghosszabbítása” érdekében – Magyarországon sem ismeretlen jelenség. A fogyasztók részéről megnyilvánuló nagymértékű (és sokszor érthető) bizalmatlanság nyomást gyakorol a cégekre és az élelmiszer-biztonságért felelős hatóságokra.
Napi 2,5 millió tojás útját követik
A Te-Food rendszere a friss élelmiszerek egész életútját követi, és ez a vevők által is visszakereshető. Jelenleg 18 ezer sertés, 200 ezer baromfi és 2,5 millió tojás nyomon követését biztosítják naponta. A vállalkozás a szolgáltatásai hátteret adó blokkláncon alapuló technológiájának fejlesztésére még februárban ICO-t hirdetett. Ennek keretében – a tervezett egy hónap helyett – mindössze 15 perc alatt sikerült a kitűzött 19,1 millió dollárt elérniük.
Az ellátási láncban sokszor cégek százai vesznek részt, nem ritkán több különböző országból. Ezért az élelmiszerekkel kapcsolatos járványok, mérgezések esetén gyakran hetekig eltart, mire megtalálják a baj forrását. Az innovatív fejlesztéssel viszont ez a folyamat lerövidülhet. Szükség esetén mind a hatóságok, mind a kereskedők hatékonyan és gyorsan reagálhatnak, a termék célzottan visszahívható.
Az Auchan-on kívül más kiskereskedők is kísérleteznek a blokklánc technológiával. Így például az amerikai Walmart, a francia Carrefour vagy a holland Albert Heijn is teszteli az ellátási lánc követésére.