Egy új tanulmány eredményei szembemennek a hagyományos vélekedéssel, mely szerint az emberek a tökéletes, elegáns csomagolást részesítik előnyben. Pszichológusok úgy találták, hogy a közeli barátok körében nem éri meg az erőfeszítés, mivel náluk könnyebben lehet célt érni a hanyag külsőbe bújtatott ajándékokkal – írja a Daily Mail.
Állításuk szerint a gyönyörűen prezentált ajándékok nagy elvárásokat állítanak, amihez a csomag tartalma nem minden esetben ér fel, míg ez a probléma a kevésbé szép kivitelezésnél nem áll fenn.
Ugyanez az elv nem vonatkozik az ismerősökre – mukatársakra, szomszédokra, osztálytársakra –, akik a hanyag csomagolást annak tekintik, hogy nem értékeljük őket kellőképpen.
Bögrékkel tesztelték a fogadtatást
A Nevada Egyetem marketingszakértője, Jessica Rixom és munkatársai szépen és csúnyán becsomagolt ajándékokat adtak a kutatásuk résztvevőinek. Minden csomag egy, a Miami Heat vagy az Orlando Magic kosárlabdacsapatának hivatalos logójával ellátott bögrét tartalmazott. A tanulmány résztvevőit a Miami Heat rajongói közül választották ki, így azok az előbbi együttes bögréjét részesítették előnyben.
Ezt követően a kutatók számos kérdést tettek fel a résztvevőknek, hogy meghatározzák, hogyan értékelték az általuk kapott ajándékot. Rixom professzor és munkatársai úgy találták, a kutatás alanyai kedvezőbben fogadták a hanyag csomagolással ellátott ajándékokat, függetlenül attól, hogy a kapott bögrén kedvenc csapatuk logója volt-e.
„Amikor ajándékot kapunk egy baráttól, a csomagolás alapján következtetünk annak tartalmára, és elvárásokat támasztunk. Ha jól csomagolják, akkor magasak lesznek az elvárások, és lehet, hogy az ajándék nem felel meg ezeknek” – fejtette ki Rixom.
Ne a csomagolással próbáljuk meg vonzóbbá tenni az ajándékot
Megállapításai megerősítésére a csoport egy második tesztet végzett, amelyben a résztvevőknek képeket mutattak szépen és csúnyán becsomagolt ajándékról, majd arra kérték őket, hogy írják le az elvárásaikat.
Miután kinyitották az ajándékot – egy pár füldugót – a résztvevőket megkérdezték, hogy a csomag tartalma mennyiben felelt meg az elvárásaiknak.
A korábbi kísérlethez hasonlóan a kutatók ismét megállapították, hogy a szebben prezentált ajándékokkal szemben magasabbak voltak az elvárások, de a kibontásuk után kevésbé volt kedvező a fogadtatásuk.
„Ha valaki nem biztos benne, hogy jó ajándékot vett a barátjának, és a csomagolással próbálja vonzóbbá tenni, akkor a taktikája végül visszafele sülhet el. Egy ismerős esetében azonban érdemes kiemelt figyelmet fordítani a külcsínre” – mondta Rixom professzor.
Az ismerősök máshogy reagálnak
A harmadik kísérlet során a csapat megállapította, hogy az ismerősök – a közeli barátokkal ellentétben – az ajándék csomagolásának minőségét annak a jelének tekintik, hogy az ajándékozó mennyire értékeli a kapcsolatukat.
Ennek eredményeként a jól becsomagolt ajándékokat az ismerősök bóknak tekintik, ami növeli annak esélyét, hogy elnyerje a tetszésüket a csomag tartalma.