Szerkesztőség
2014.05.14.
Németországban rekordmértékben emelkedett a villamos energia ára az utóbbi években, a lakosságnak 83 százalékkal, az ipari fogyasztóknak pedig 125 százalékkal kell többet fizetniük, mint tíz éve - mutatta ki egy hétfőn ismertetett felmérés. A hamburgi világgazdasági kutatóintézet (HWWI) és a BDO gazdasági tanácsadó cég közös kutatása szerint a legfejlettebb ipari államokat összefogó Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 27 vizsgált tagországa között egy sincs, ahol az áram nagyobb mértékben drágult, mint Németországban.
Szerkesztőség
2014.05.13.
A tavalyinál tizedével könnyebb járművel indul a hétvégén a rotterdami Shell Eco-marathon Europe 2014 versenyre a győri Széchenyi István Egyetem csapata - hangzott el pénteki sajtótájékoztatójukon, amelyen bemutatták idei napelemes autójukat. Pup Dániel csapatmenedzser elmondta: tavaly 97 kilós volt a kocsi, idén viszont "bőven kilencven kilogramm alá be tudtunk férni", akár a 85-höz is erősen közelítve. Tavaly 34 induló közül hetedikek lettek a városi koncepcióautók kategóriájában, de most is mintegy negyven rivális között kell bizonyítaniuk a hatékony energiafelhasználást díjazó versenyen.
Szerkesztőség
2014.05.12.
Óriási méretű, mintegy 500 megawatt teljesítményű energiatorony építését tervezik Mexikó határán. A tervek szerint abban különbözne a többi hasonló erőműtől, hogy egyszerre két energiaforrást fog hasznosítani, a napfényt és a szelet. A Mexikó határán élő helyi közösség beleegyezett a torony megépítésébe, így elindulhatott a tervezés. A szakemberek számításai szerint az építési munkálatok megkezdése 2018-ban várható.
Szerkesztőség
2014.05.12.
Modern biomassza kazánházat építettek Rozsnyó Dél lakótelepén. Ez az első kazánház a városban, amely megújuló energiaforrást használ – faforgács égetésével állítja elő a szükséges hőt. A biomassza–kazánház építését 2012-ben kezdték, tavaly októberben végezték az első próbaüzemeltetést, az engedélyeztetési folyamat pedig március végén zárult le. A projekt beruházója a STEFE távhőszolgáltató, a beruházás összesen több mint 1,3 millió euróba került.
Szerkesztőség
2014.05.08.
A PwC Magyarország legfrissebb, Merre tart az elektromos autók piaca? című tanulmánya szerint 2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A tervek szerint kilenc év múlva akár 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon. A folytatásban megfelelő szabályozási rendszerrel, infrastruktúrával és támogatásokkal pedig – melyeket például a közelmúltban első olvasatban elfogadott EU-s irányelv is ösztönöz – a járművek száma ennek akár két és félszeresére is ugorhat.
Szerkesztőség
2014.05.08.
Napjainkban már a 35 százalékát teszi ki a növényiolaj-termelésnek és felhasználásnak az élelmiszerekben, kozmetikumokban, gyógyszerekben és kenőanyagokban és a gépjárműveket hajtó biodízelben is megtalálható pálmaolaj. A világ termelésének csaknem 90 százalékát Indonézia és Malajzia adja. A pálmaolaj legnagyobb fogyasztója is Indonézia, mintegy 10 millió tonnával, majd India, Kína, valamint az 5,8 millió tonnára igényt tartó Európai Unió következik.
Szerkesztőség
2014.05.07.
A városi közlekedési szokások átalakulásával az elektromos járművek (electric vehicle, EV) egyre inkább az első számú választást jelentik azoknak a városlakóknak, akik napi 20 kilométernél kevesebbet vezetnek. Az e-autók a hagyományos járműveknél nemcsak gazdaságosabbak, de környezetbarátabbak is, ezáltal ideális megoldást nyújtanak a közlekedés környezeti hatásainak csökkentésére.
Szerkesztőség
2014.05.06.
A Kanári-szigetek legkisebb tagja, az El Hierro teljesen önellátó lesz energiában. Ez lesz a világ első szigete, amely képes ezt megoldani víz- és szélenergiából. Júniusban adnak át egy szélerőműtelepet, az öt turbina összesen 11,5 megawatt kibocsátásával több mint elegendő energiát ad a kicsiny szigetnek, amelynek alig tízezer állandó lakosa van. A környező szigetek is főleg megújuló energiát használnak, főleg napenergiát és szélenergiát. De El Hierro lesz az első sziget, amely tényleg képes lesz leszakadni a külvilágtól.
Szerkesztőség
2014.05.05.
Sokan ellenezték a tengerekre történő szélparkok telepítését, mondván a nagy mennyiségű zöldáram szárazföldre történő szállítása ugyanúgy ront a környezeten, mint ha nem is zöldenergiát állítana elő a szélerőmű. „Természetesen” a Siemens szállítja a megoldást arra, miként lehet minél kisebb veszteséggel eljuttatni a „zöldáramot” a szárazföldre, az ott lévő villamos hálózatra juttatni. A cég elsőszámú feladata a tengeri szélparkok áramát hosszú útvonalon, megbízhatóan a partra juttatni. Erre a feladatra a TenneT német-holland átvitelihálózat-üzemeltető az alacsony veszteségű HVDC (High Voltage Direct Current - nagyfeszültségű egyenáramú) átviteli módszert alkalmazza.
Szerkesztőség
2014.05.05.
Eltelt az év első harmada, a napelem piac világszerte „dübörög”. De vajon mi várható idén és a közeljövőben a szakmai lapok és piacelemző cégek szerint: mekkora növekedés várható és milyen eloszlásban a napelemes piac szereplői számára. Ha a földrajzi elosztást nézzük, akkor folytatódtak a korábbi évek trendjei. A korábbi éllovas Európa elvesztette vezető helyét az új PV kiépítésekben, napjainkban már Ázsia számít az első számú napelem beruházónak. Míg 2011-ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, tavaly ez az arány már csak 28% volt. Eközben az Ázsiában tavaly már a világ napelemeinek 57%-át telepítették, és az előrejelzések szerint a következő években is jelentős és folyamatos növekedés várható az ázsiai és óceáni régióban.
Szerkesztőség
2014.04.30.
Közel másfélmilliárd forintos beruházásban épít biogáz üzemet a Sinergy Kft. Balassagyarmaton, ez biztosítja majd a szennyvíztelep, a kábelgyár és a strand olcsó fűtését - tájékoztatta az MTI-t a cég értékesítési és projektfejlesztési divíziójának vezetője. Az 1 milliárd 35 millió forintos projekthez 50 százalékos, vissza nem térítendő támogatást nyert a kft. a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) pályázatán.
Szerkesztőség
2014.04.25.
Egy új tanulmány eredményei alapján, a kukoricaszárból készült üzemanyag mégsem olyan környezetbarát, mint azt sokan remélték. Az Egyesült Államok szövetségi kormányának megbízásából kezdeményezett vizsgálat tanúsága szerint a kukorica hulladékából történő üzemanyaggyártás rövid távon, több üvegházhatású gázt szabadít fel, mint a benzin használata. Természetesen megszólalt az ellenoldal is, a bioüzemanyag-ipar képviselői szerint a tanulmány eredményei erősen túlzóak. Véleményük szerint azzal számoltak, hogy a gazdák a teljes szár- és levélmennyiséget eltávolítják a földekről, ami pedig sosem történik meg.